KontaktEnglish/Deutsch
GłównaO MuzeumAktualnościWystawy OfertaWokół tradycjiWokół historiiImprezyGaleriaArchiwumPartnerzyAkademia Pana Jana.Witamy w naszej bajce.
IŁŻA W IKONOGRAFI
wystawy 2015
Wystawy 2014
Iłza wojna obronna i okupacja
Wystawy 2013
Tingatinga.Współczesne malarstwo Tanzani
wystawy 2010
Jak biskupi krakowscy rządzili Iłżą
Pisanki,kraszanki,palmy.Opowieści Wielkanocne
Wystawy 2009
XV Jarmark sztuki ludowej
Region żelaza
Obrzędowość wielkanocna
Malarstwo Krzysztofa Łozowskiego
O ZIMOWYM WKRACZNIU CZSU NIEZWYKŁEGO,BOŻYM NARODZENIU , wróżbach, kolędnikach i maszkar
Wystawy 2008
Boże Narodzenie w sztuce ludowej.
Śladami biskupów krakowskich...z darów Pana R.Górniaka
ŚWIAT MOTYLI
MALARSTWO JANUSZA JASKIEWICZA
Wystawy 2007
Piotr Wojciechowski - Tatuaże.Rysunki.Szkice.Fotografie.
"Śmierć zapomniana"
Iłżecki wrzesień 39'
Zawody ginące
Iłżą zauroczeni
Pasja wg. Krzysztofa Okonia
Wystawa prac Darka Kowala
Wystawy 2006
Kultura materialna ziemi iłżeckiej
Zyli wśród nas...Społeczność żydowska w Iłży
Boże Narodzenie czas niezwykły
Woskiem malowane
30 lecie Muzeum
Kobiety czarnej Afryki
Wspomnienie o stanie wojennym
Opowieść o chlebie
Imprezy
"Od Rzymu do Średniowiecza" - 2 września 2007
Koncert G.Madejski,M.Sępioł, S.Sępioł
Noc Kupały
Iłżeckie Dni Kultury w Muzeum Regionalnym w Iłży 16 -17.06 2007 r.
Jarmark Sztuki Ludowej
Iłżeckie Dni Kultury
Noce muzealne
Jarmark średniowieczny 2008
Dary P.Ryszarda Górniaka


„Pasja wg Krzysztofa Okonia”

Wystawa czynna od 03.04.2007r. do 15.05.2007r.


Krzysztof Okoń jest jednym z najbardziej fascynujących artystów. Z wykształcenia jest muzykiem wiolonczelistą, starannie wykształconym w akademiach muzycznych: w Krakowie, Rzymie i Sienie. W latach 60-tych i 70-tych wiele koncertował w kraju i za granicą z zespołem Trio Krakowskie, którego był współzałożycielem i z którym zyskał kilka prestiżowych nagród. Z czasem jednak fascynacja muzyką zaczęła ustępować na rzecz fascynacji malarstwem na szkle i rzeźbą.

Dwa czynniki zdecydowały, że Krzysztof Okoń stał się malarzem. Pierwszy to zetknięcie z dawnym ludowym obrazami na szkle i sztuką Podhala, drugi to doświadczenia artystyczne, które zdobył jako muzyk wirtuoz. Malowanie traktował początkowo jako relaks po pełnych napięcia koncertach i próbę realizacji młodzieńczych zainteresowań i fascynacji. Wkrótce okazało się jednak, że malarstwo na szkle stało się jego pasją, równie emocjonalnie przeżywaną, jaki i koncerty. Do pasji malarskiej doszło wkrótce i rzeźbiarska na dalszy plan odsuwając muzykę. I mimo, że artysta nie ukończył żadnej uczelni plastycznej, tworzona przez niego sztuka charakteryzuje się wysokim profesjonalizmem. W przypadku Krzysztofa Okonia występuje zjawisko znane psychologom zajmującym się problemami sztuki- korespondencji uzdolnień, w tym wypadku przeniesienia wrażliwości muzycznej na malarską, dźwięku na barwę, ekspresji muzycznej na malarską i rzeźbiarską.



Założenia merytoryczne

Wystawa ma za zadanie przedstawienie wątków pasyjnych w twórczości Krzysztofa Okonia. Dramat człowieka- Boga niezwykle twórczo i płodnie pobudza wyobraźnię artysty. Tematy pasyjne należą do najczęściej podejmowanych przez artystę i są od początku obecne w jego twórczości.

Krzysztof Okoń maluje od końca lat 60-tych, rzeźbić zaczął kilka lat później. Pierwsze cykle jego obrazów inspirowane były dawnym, tatrzańskim malarstwem na szkle. Sztuka ludowa była dla niego punktem wyjścia, na niej zdobywał doświadczenia malarskie powoli rozwijając technikę i odkrywając możliwości, jakie daje malowanie na tylnej stronie tafli szklanej i wciąż poszukując swojej własnej drogi malarskiej.
Poszukiwania artysty a tym samym jego twórczość malarska rozwijają się w dwóch kierunkach: ekspresyjnym i dekoracyjnym.

W pierwszym wypadku artysta skupia się na dramatycznej sile wyrazu scen związanych z Męką Pańską uzyskanej poprzez silnie zaznaczony, lapidarny rysunek sprowadzony do skrótu, skupiający uwagę na tym co najważniejsze- na cierpieniu, oraz poprzez ciemne, monochromatyczne barwy służące również wyrażeniu dramatu męki.

W drugim wypadku powstają obrazy, w których harmonia laserunkowo kładzionych farb, ich bogactwo i przepych nasuwają skojarzenia z muzyka /orkiestracja i dźwięczność barw/. Przedstawiona opowieść biblijna /również tematy pasyjne, takie jak: Wjazd do Jerozolimy, czy Ostatnia Wieczerza/ zarysowana jest cienką, migotliwą kreską. Do efektu świetlistości barwy i nasilenia jej blasku przyczyniają się bardzo farby metaliczne używane przez autora od połowy lat 70-tych.W obrazach tych temat zdaje się odgrywać drugorzędną rolę.

W obu przypadkach światło, jego błysk rozświetlający barwy od środka tworzy nastrój obrazu, jego tajemniczość. Światło i nastrój nadają wymiar duchowy, wskazują na sferę sacrum. Wydaję się, że te cechy malarstwa Krzysztofa Okonia sprawiają, że zyskuje ono powszechny zachwyt zwiedzających i pochlebne opinie krytyków sztuki.


Na wystawie zaprezentowanych jest 26 obrazów o tematyce pasyjnej, pochodzących z różnych okresów twórczości autora. Na ich przykładzie będzie można zorientować się w ogromie potencji twórczej artysty, prześledzić kierunki poszukiwań i źródła inspiracji. Dobór materiału wystawowego pozwoli na zapoznanie się z artystą znakomitym, nie mającym sobie równego w mistrzowskim wykorzystaniu możliwości wynikających z techniki malowania na odwrocie szkła, odznaczającym się ogromną wrażliwością i wspaniałą, gorejącą wyobraźnią. Pozwoli jednak, przede wszystkim, na przeżycie wraz z nim na nowo dramatu męki Chrystusa.

Oprócz obrazów na szkle zaprezentowanych jest kilka rzeźb Krzysztofa Okonia. Surowe i lapidarne w formie przypominają dawne rzeźby z ludowych kapliczek przydrożnych. Silna wewnętrzna potrzeba zmierzenia się z innym materiałem i techniką, znalezienia innej formy dla wyrażenia swoich emocji przyniosły bardzo inspirujące efekty. Rzeźby są przeciwieństwem obrazów i zarazem ich dopełnieniem. Ból i cierpienie Chrystusa i Jego Matki wyryte w zniszczonym i spatynowanym drewnie współgrają z opowieściami i dramatyczną ekspresją scen pasyjnych w wibrujących, rozświetlonych od środka obrazach.


Tekst: Jadwiga Migdał